• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Bedrijf groeien / Investeer jij in het huis van je buren, zonder dat je het weet?

Investeer jij in het huis van je buren, zonder dat je het weet?

Bedrijf groeien, Business to business, Facebook voor je bedrijf, Internet voor je bedrijf, Marketing, Meer klanten, Online marketing, Sociale media, Tips & Advies, Twitter

door Ellen de Lange-Ros

Stel je eens voor: bij je in de straat is een nieuw stel komen wonen. Ze hebben een leuk huis en voordat je het weet kom je er vrijwel dagelijks over de vloer. Je ontmoet nieuwe vrienden en voert er leuke gesprekken. Op een dag vraagt het stel je om een bijdrage. Je komt er immers zo vaak over de vloer. Zou je niet eens mee investeren in hun huis?

In het echte leven is dit natuurlijk een bizarre vraag. Natuurlijk ga je niet investeren in het huis van een ander. Toch is dit wat veel mensen online wel doen zonder dat ze het zelf beseffen. En dit kan zakelijk gezien grote risico’s hebben. Loop jij dit risico zonder dat je het weet?

Facebook is het huis van een ander

Veel mensen investeren, zonder dat ze het beseffen, in zaken waarvan een ander eigenaar is. Bijvoorbeeld door interessante content zoals foto’s of artikelen te plaatsen op Facebook, Twitter of LinkedIn. Want besef je: Facebook is uiteindelijk het huis van een ander. Hoe mooi het ook is, hoe graag je er ook komt, hoe groot je netwerk er ook is.

In het sociale netwerk kun je nooit direct contact met je relaties opnemen

Zakelijk kan dit grote gevolgen hebben. Want het lijkt er dan wel op dat jij veel volgers hebt, maar uiteindelijk zijn het mensen waar jij nooit zelf direct contact met kunt opnemen. De eigenaar van het sociale netwerk bepaalt wie wat van jou te zien krijgt. In een extreem geval kan zo’n netwerk besluiten om jouw content niet meer te tonen, of om je account op te heffen. Daar sta je dan, met je investering in sociale media. Natuurlijk is dit niet zo’n punt als je als consument lekker gebruik maakt van sociale netwerken. Maar het wordt anders als je bedrijf hierin volop investeert. Besef dat je dan eigenlijk bouwt aan het huis van een ander. En is dat wat je wilt?

Het gevaar van sociale media

Sociale media zijn een prachtige manier om met mensen in contact te komen. Daar moet je ze dan ook vooral voor gebruiken. Maar het wordt gevaarlijker als dat de plek is waar jij al je content investeert.

Zorg dat je thuisbasis op orde is

Veel slimmer is het om te zorgen voor een goede thuisbasis: jouw website met je eigen nieuwsbrief. Daar plaats je je mooie verhalen, je instructiefilms, je foto’s. Daar omheen kun je dan gebruik maken van de ontmoetingsplaatsen van anderen, zoals sociale media om je eigen content te promoten. Om mensen te ontmoeten en ze te verleiden tot een bezoek aan jouw thuisbasis.

Investeer jij in het huis van een ander?

Investeer jij zakelijk in veel content en volgers op sociale media, zonder een goed thuishonk? Ga je wel volgers trekken op Facebook en Twitter maar heb je geen nieuwsbrief met eigen contactgegevens van je relaties? Besef dat je dan eigenlijk investeert in het huis van een ander. Dat is niet alleen onhandig, maar zakelijk gezien zeer riskant.

Sociale media zijn prachtig om in te zetten. Je gaat graag bij dat nieuwe stel in de straat op de koffie. Maar niet nadat je eerst hebt geinvesteerd in je eigen huis en je thuishonk op orde hebt. Dan kun je zakelijk gezien voor de dag komen, ook op sociale media.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. @hayco zegt

    5 augustus 2012 om 08:02

    Helemaal waar! RT @EllenFaxion: Investeer jij in het huis van je buren, zonder dat je het weet? http://t.co/5oQ0hTxK #glazenwasser

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.