De huidige economische crisis voelen voor veel ondernemers aan als een kille winter. Omzetten lopen terug, klanten kopen minder, huizen staan te koop en winkelcentra vechten voor hun bestaan. De grote vraag is: hoe ga je als ondernemer om met zo’n economische winter?
Waarom adverteren op sociale media niet slim is
Want in deze winter zijn er ook volop lichtpuntjes. Zoals de online en sociale media, die keihard groeien. De verleiding is groot om de online media als reddingsboei te zien. Moet je als ondernemer met teruglopende omzetten daar gaan adverteren? Moet je een banner neerzetten over je bedrijf? Veel ondernemers overwegen deze oplossing, maar in vaak is dat niet slim.
Adverteren op online en sociale media kun je vergelijken met het verbranden van hout. Het geeft je even een warm gevoel, maar uiteindelijk hou je er niets aan over. Bovendien moet je er steeds weer opnieuw geld aan uitgeven. Zo kom je een lange winter niet door.
Investeer in je eigen toegang tot klanten
Hoe moet het dan wel? Veel slimmer is het, om te gaan investeren in je eigen bos. In hout dat van niemand anders is, waar jij onbeperkt de beschikking over hebt. Hout dat wellicht langzamer groeit, maar wat je een jarenlange gezonde basis geeft. Hout dat je bovendien kunt verkopen aan anderen die het koud hebben.
Dat klinkt mooi, maar ik kan me voorstellen dat je dat vaag vindt klinken. Want wat bedoel ik met ‘een bos’ op online media? Heel eenvoudig. Zie adverteren als het kopen van hout van een ander. Je koopt toegang tot klanten, eenmalige toegang waar je veel geld voor betaalt. Het bos is het bouwen aan je eigen toegang tot klanten. Want ook dat kun je uitstekend met online media organiseren. Denk aan een goedlopende blog met veel bezoekers, een online pagina met tips en advies waar je klanten graag komen. Natuurlijk aangevuld met een maillijst waarmee je klanten direct kunt benaderen.
Nooit meer last van crisis
Investeren in een bos kost meer tijd dan het kopen van hout. Het opzetten van een goede manier om online klanten te trekken kost meer tijd dan het snel plaatsen van een advertentie. Maar het levert je uiteindelijk veel meer op. Het geeft je nu al direct toegang tot klanten en het is een solide basis waarmee je alle toekomstige winters overleeft. Dan kan de economische crisis nog lang duren, maar dan weet je zeker dat je er warm bijzit.
Eveline zegt
Wat een goed idee, een online pagina met tips en adviezen. Ik krijg n.a.v. mijn opvolging na het versturen van mijn ebook Succesvol Veranderen veel reacties en vragen. Die kan ik mooi posten.
Voeg je er nog een zoekfunctie aan toe of iets dergelijks?
edwin370 zegt
Beste ELLEN, De fout is mensen willen altijd SNEL RESULTAAT , en daar moet je DUUR voor betalen. Kijk de meeste mensen zijn HEBZUCHTIG bijvoorbeeld SNEL RIJK worden ( bestaat niet ) Er bestaat geen super snelle lift naar succes, je moet de degelijke maar langzame TRAP nemen naar meer succes. Gisteren in opgelicht mensen investeren €50 000 Om snel rijker te worden. Als het te mooi is om WAAR te zijn, dan is dat ook zo. Door HEBZUCHT trappen de goed gelovige mensen in hun eigen valkuil. En zijn ze opgelicht voor zo veel geld. Dus ALLE geld WEG.
Eva zegt
Wat een mooie vergelijking, Ellen. Een wereld waar bedrijven hun klanten willen helpen kan zonder spam en reclame. Je laat zien dat het kan. Geweldig!