• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Bedrijf groeien / Koop je hout of investeer je in je eigen bos?

Koop je hout of investeer je in je eigen bos?

Bedrijf groeien, Business to business, Facebook voor je bedrijf, Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Internet voor je bedrijf, Marketing, Meer klanten, Ondernemen, Online marketing, Sociale media, Twitter

door Ellen de Lange-Ros

De huidige economische crisis voelen voor veel ondernemers aan als een kille winter. Omzetten lopen terug, klanten kopen minder, huizen staan te koop en winkelcentra vechten voor hun bestaan. De grote vraag is: hoe ga je als ondernemer om met zo’n economische winter?

Waarom adverteren op sociale media niet slim is

Want in deze winter zijn er ook volop lichtpuntjes. Zoals de online en sociale media, die keihard groeien. De verleiding is groot om de online media als reddingsboei te zien. Moet je als ondernemer met teruglopende omzetten daar gaan adverteren? Moet je een banner neerzetten over je bedrijf? Veel ondernemers overwegen deze oplossing, maar in vaak is dat niet slim.

Adverteren op online en sociale media kun je vergelijken met het verbranden van hout. Het geeft je even een warm gevoel, maar uiteindelijk hou je er niets aan over. Bovendien moet je er steeds weer opnieuw geld aan uitgeven. Zo kom je een lange winter niet door.

Investeer in je eigen toegang tot klanten

Hoe moet het dan wel? Veel slimmer is het, om te gaan investeren in je eigen bos. In hout dat van niemand anders is, waar jij onbeperkt de beschikking over hebt. Hout dat wellicht langzamer groeit, maar wat je een jarenlange gezonde basis geeft. Hout dat je bovendien kunt verkopen aan anderen die het koud hebben.

Dat klinkt mooi, maar ik kan me voorstellen dat je dat vaag vindt klinken. Want wat bedoel ik met ‘een bos’ op online media? Heel eenvoudig. Zie adverteren als het kopen van hout van een ander. Je koopt toegang tot klanten, eenmalige toegang waar je veel geld voor betaalt. Het bos is het bouwen aan je eigen toegang tot klanten. Want ook dat kun je uitstekend met online media organiseren. Denk aan een goedlopende blog met veel bezoekers, een online pagina met tips en advies waar je klanten graag komen. Natuurlijk aangevuld met een maillijst waarmee je klanten direct kunt benaderen.

Nooit meer last van crisis

Investeren in een bos kost meer tijd dan het kopen van hout. Het opzetten van een goede manier om online klanten te trekken kost meer tijd dan het snel plaatsen van een advertentie. Maar het levert je uiteindelijk veel meer op. Het geeft je nu al direct toegang tot klanten en het is een solide basis waarmee je alle toekomstige winters overleeft. Dan kan de economische crisis nog lang duren, maar dan weet je zeker dat je er warm bijzit.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Eveline zegt

    19 september 2012 om 13:22

    Wat een goed idee, een online pagina met tips en adviezen. Ik krijg n.a.v. mijn opvolging na het versturen van mijn ebook Succesvol Veranderen veel reacties en vragen. Die kan ik mooi posten.
    Voeg je er nog een zoekfunctie aan toe of iets dergelijks?

    Beantwoorden
  2. edwin370 zegt

    19 september 2012 om 18:20

    Beste ELLEN, De fout is mensen willen altijd SNEL RESULTAAT , en daar moet je DUUR voor betalen. Kijk de meeste mensen zijn HEBZUCHTIG bijvoorbeeld SNEL RIJK worden ( bestaat niet ) Er bestaat geen super snelle lift naar succes, je moet de degelijke maar langzame TRAP nemen naar meer succes. Gisteren in opgelicht mensen investeren €50 000 Om snel rijker te worden. Als het te mooi is om WAAR te zijn, dan is dat ook zo. Door HEBZUCHT trappen de goed gelovige mensen in hun eigen valkuil. En zijn ze opgelicht voor zo veel geld. Dus ALLE geld WEG.

    Beantwoorden
  3. Eva zegt

    27 oktober 2015 om 21:00

    Wat een mooie vergelijking, Ellen. Een wereld waar bedrijven hun klanten willen helpen kan zonder spam en reclame. Je laat zien dat het kan. Geweldig!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.