• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Facebook voor je bedrijf / Social media bestaan al eeuwenlang

Social media bestaan al eeuwenlang

Facebook voor je bedrijf, Internet voor je bedrijf, Marketing, Sociale media, Twitter, Zakelijk bloggen

door Ellen de Lange-Ros

Sociale media zijn geen moderne uitvinding, maar ze bestaan al eeuwenlang. Daarmee opent Alex Huot zijn presentatie. Als hoofd sociale media van het Internationaal Olympisch Commitee weet hij waar hij het over heeft. Hij begint z’n presentatie met de geschiedenis van communicatie en sport.

Sociale netwerken uit 776 voor Christus

De geschiedenis van de Spelen gaat terug tot de eerste muurschilderingen en de tienduizend jaar oude pictogrammen, waar onze huidige logo’s nog steeds op zijn gebaseerd. Voor zijn Olympische Spelen gaat de geschiedenis terug tot 776 voor Christus, toen er munten rond de Olympische Spelen werden uitgegeven. Ook waren er in die tijd al 40.000 bezoekers in het stadion aanwezig, waardoor de communicatie rondom het evenement ook toen al een grote rol speelde.

Een explosie van activiteit

In de afgelopen eeuw namen massamedia als radio en televisie al een prominente rol in. Voor de komende Spelen in Londen is er ook een grote rol weggelegd voor het social mediaplatform dat is ontwikkeld. Het is bijzonder dat een evenement als de Spelen zeer tijdelijk een piek in activiteit heeft. Rond de vorige Spelen had het Facebookaccount van de organisatie twee weken voor de start van het evenement slecht 5 fans, wat uitgroeide tot meer dan een miljoen fans na het evenement.

Het verhaal van de atleten

Mensen zien social media als een kans om in contact te komen met de atleten. Hierin ziet Alex Huot (@alexhuot) dan ook een belangrijke rol voor de sociale media: “Het is een perfect podium om mooie verhalen te vertellen over de atleten. Verhalen die we meestal pas tijdens de Spelen ontdekken en leren kennen.”

Een centrale hub met alle informatie

Vanuit de organisatie is er een Olympische hub (Olympic.org) ontwikkeld, maar persoonlijk krijg ik daar wel wat twijfels bij als ik zie hoe prominent de nadruk ligt op het unlocken van badges, bonussen en videos. Via deze hub lijkt het wel goed mogelijk om individuele atleten of landenteams te volgen, met daarbij al hun profielupdates van Facebook en Twitter op een plek. Ook is het mooi dat deze informatie via een widget te gebruiken is op websites van anderen, zoals op die van een landelijk Olympisch comité.

Wat mogen atleten nu echt delen?

Het blijft echter een heikel punt welke informatie atleten wel of niet vrij mogen delen met de wereld. Huot geeft daarbij aan dat het voor de organisatie belangrijk is dat het Olympisch dorp een plek is waar de atleten vrij kunnen bewegen. Dat kan niet als atleten foto’s van elkaar ongelimiteerd online kunnen delen. Hoewel dit een goed argument is, blijft het wat onduidelijk in hoeverre het IOC de vrije communicatie vanuit atleten nu echt toejuicht.

Uit de presentatie van Huot wordt wel duidelijk dat communicatie, sociale netwerken en de Spelen al eeuwenlang met elkaar verbonden zijn. Met de explosieve stijging van online activiteiten in de afgelopen paar jaren, zullen deze Spelen qua mediagebruik in elk geval anders zijn dan we tot dusver hebben meegemaakt. Alleen al daarom krijg ik nu al enorme zin in het evenement.

Dit artikel is eerder verschenen op Frankwatching.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt

    4 december 2012 om 20:08

    Social media bestaan al eeuwenlang http://t.co/hFjDrY3h #uithetarchief

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.