We wonen in een mooi huis, altijd goed onderhouden. Vinden we zelf. Totdat onze schilder langskomt. We hebben hem gebeld voor een vervangen dakrand van het schuurtje die moet worden bijgewerkt. Maar terwijl hij door de gang slentert, valt z’n oog op een plintje bij de WC-deur: “Die neem ik ook wel even mee, Ellen” zegt hij in het voorbijgaan. In de keuken kijkt hij naar de ooit witte muur: “Is er hier een blikje ketchup ontploft?” vraagt hij. En hij schat de vaag-bruine vegen op de muur direct goed in. Nog voordat we bij ons schuurtje zijn aangekomen weten we het weer: ons huis is hoognodig aan een schilderbeurt toe. We keken er zelf overheen. Maar nu zien wij het ook.
Met ondernemers is het soms net zo. Je bedrijf wordt als je huis. Je bent er dagelijks. Dan vallen de kleine dingen soms niet zo op. Kleine dingen, die bijvoorbeeld laten zien dat er veel meer mogelijk is. Dat je eenvoudig meer kunt verdienen. Als je maar eens zag waar het geld op straat ligt. Geld dat je zo zou kunnen oprapen. Als Glazenwasser help ik je graag een helder zicht op je bedrijf én de kansen die er zijn.
Herken jij de volgende tien manieren waarop je geld op straat laat liggen?
1. Natuurlijk zit je niet altijd op je kantoor te werken. Je netwerkt, gaat naar events. Maar kun je op zo’n event in één vloeiende zin vertellen waar jouw bedrijf mensen mee helpt?
2. Je bent goed, dus heb je volop tevreden klanten. Maar waar vertel je daar over? Waar staan de filmpjes en verhalen van je laaiend enthousiaste klanten op je website? Hoe vaak komen ze voorbij in je nieuwsbrief?
3. Je weet dat je als ondernemer een goed product moet bieden, een mooie dienst aan je klanten. Je basisdienstverlening is vast netjes op orde. Maar bied je ook al een VIP-dienst? Een mooi alles-in-één-pakket waarmee je klanten maximale service geeft en waarvoor ze je ruimschoots betalen?
4. Heb je al een gratis weggever op je website, zoals een ebook, waarmee klanten vrijblijvend kennis met je kunnen maken? Vast wel! Maar… noem je die weggever ook in je emailhandtekening? Zodat je hele netwerk er vanzelf over hoort?
5. Je verstuurt vast regelmatig een nieuwsbrief namens je bedrijf. Maar doe jij ook in elke nieuwsbrief een concreet aanbod aan je klanten?
6. Op events, tijdens een borrel, aan de telefoon, of gewoon op straat. Overal kom je mensen tegen die je klant kunnen worden. Maar durf jij ze dan ook een concreet aanbod te doen. Gewoon: “Dat kan ik zus-en-zo voor je oplossen en dat kost dan Y?” Of sluit je gesprekken liever lekker vaag af, meer van: “Leuk om je gesproken te hebben”, terwijl de ander zich nog steeds afvraagt wat je nou écht voor hem zou kunnen doen.
7. Klanten zijn niet alleen grote, belangrijke mensen, ver weg. Kijk eens vlak naast je. Je klant kan dichtbij zijn: je schoonvader, buurman, of die leuke moeder van het schoolplein. Weten zij al wat jij met je bedrijf doet? En heb je ze een concreet aanbod gedaan?
8. Natuurlijk heb je volop tevreden klanten. Je bent immers goed. Maar hoe vaak benader je die tevreden ex-klanten met een nieuw aanbod? Bel of mail je ze. Niet alleen om te horen hoe het met ze gaat, maar gewoon om ze heel concreet te vertellen over je nieuwe dienst, of extra aanbod. Of hou je het liever vaag? Zodat ex-klanten nog steeds niet weten dat je ze opnieuw fantastisch kunt helpen.
9. Dat vage telefoontje van dat onbekende nummer. Die mevrouw op die beurs die ‘wel eens koffie wilde drinken’. Ga je er achteraan? Bel je ze terug? Weet je er een klant uit te halen, doordat je jezelf goed kunt presenteren? Of duik je liever diep weg in het veranderen van de kleurtjes op je website?
10. Je kunt eindeloos lezen, nadenken en peinzen. Maar dat is niet waar je geld mee verdient. Uiteindelijk gaat het om de acties die je neemt. Kijk jezelf eens diep in je ogen en noteer waar jij geld hebt laten liggen. Kies dan één onderwerp en neem daarin de komende tien minuten actie. Maak het niet te groot, maar begin klein.
Laat het geld niet langer liggen op straat, maar begin met oprapen van het goud dat vlak voor je neus ligt! Nu.
Welcome CCS (@WelcomeCCS) zegt
Bedankt voor de tips! 10 signalen dat jouw bedrijf geld op straat laat liggen http://t.co/1zNrgCldGb via @@EllenFaxion
Brigitte van Tuijl (@brigittevanT) zegt
Laat jij geld op straat liggen? goeie tips van @EllenFaxion http://t.co/7u40TLZb8s
@riasmid zegt
“@brigittevanT: Laat jij geld op straat liggen? goeie tips van @EllenFaxion http://t.co/uH01zcWoqV”
@verenigingvol zegt
Laat jij geld op straat liggen? Nee toch? http://t.co/h7q4CMBjxZ Praktisch artikel van @EllenFaxion
Ruth Rottiné (@ruthrottine) zegt
10 signalen dat jouw bedrijf geld op straat laat liggen http://t.co/uGUmrP9zrT via @@EllenFaxion
@NellyBoer zegt
10 signalen dat jouw bedrijf geld op straat laat liggen | Faxion http://t.co/YFf3IQzGi9
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
Mooie eyeopener… “10 signalen dat jouw bedrijf geld op straat laat liggen.” ~ http://t.co/RU7WIX94se via @EllenFaxion
@miepsja zegt
“@PatrickMundus: Mooie eyeopener… “10 signalen dat jouw bedrijf geld op straat laat liggen.” ~ http://t.co/5FxK2my5CF via @EllenFaxion”