• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Een levendig account op sociale media? Zo pak je dat aan

Een levendig account op sociale media? Zo pak je dat aan

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Sociale media

door Ellen de Lange-Ros

facebook twitter, sociale media, zakelijk account aanmaken“Ja, ik heb al een flinke tijd een account. Maar eerlijk gezegd doe ik er maar weinig mee”. Hij zegt het beetje schaapachtig, alsof hij zich schaamt. De dame naast hem knikt echter begrijpend: “Ja, zo’n account aanmaken dat is zo gedaan. Maar waar moet ik het dan over hebben op die sociale media?” De vrouw naast haar knikt ook: “Eerst vond ik het nog wel leuk, maar er komt zo weinig reactie. Ik doe er nu ook weinig meer mee, met dat account van mij. Ik volg vooral de verhalen van mijn nichtjes, dat is het wel zo’n beetje”.

Dat levenloze account gaat voelen als een juk

Het zijn opmerkingen die ik vaak hoor. Veel ondernemers vinden sociale media lastig. Niet eens vanwege de techniek. Een account aanmaken, dat is zo gedaan. Een fotootje uploaden lukt ook nog wel. Maar dan? Hoe krijg je echt klanten met sociale media? Welke berichten zijn geschikt? Wat ga je online delen? En wat kun je beter voor jezelf houden?

Veel ondernemers worstelen met sociale media. Ze openen enthousiast een account, om na een maand, een week of een dag al te merken dat ze er niets meer mee doen. Dat is niet alleen jammer van je tijd, maar het maakt ook geen goede indruk op je klanten. Bovendien gaat zo’n levenloos online account voelen als een juk. Je neemt je steeds weer voor om nu écht vaker te gaan posten. Om aan het eind van de week te constateren dat je weer niets hebt gedaan. Frustrerend. En niet professioneel. Dat is jammer, want het kan zoveel leuker.

Elke ondernemer kan actief zijn op sociale media. En er klanten mee krijgen.

Hoe zorg je voor een levendig account met volop volgers?

Maar hoe moet dat dan? Hoe zorg je voor een levendig account op sociale media. Een account met volop volgers en interactie, waarmee je bovendien ook echt nieuwe klanten krijgt. Dat is heel eenvoudig. Als je weet hoe het werkt. Zo pak je dat aan.

1. Richt je op je klant. Teveel ondernemers gebruiken sociale media om zichzelf in de spotlights te zetten: “Neem eens een kijkje op onze vernieuwde website”, “heb je ons nieuwe logo al gezien”, “ik ben vandaag op event xyz”. Het zijn berichtjes die je overal om de oren vliegen, maar die vaak weinig relevant zijn. Zeker niet voor je klanten. Les 1 is daarom: denk bij elk bericht dat je plaatst aan je klanten. Is het bericht relevant voor je klant? Gaan potentiële je klanten je dankzij deze berichten actief volgen?

2. Wees persoonlijk. Natuurlijk mag je over jezelf praten. Klanten vinden het leuk om te het gezicht achter het bedrijf te zien. Praat niet alleen over je producten of aanbiedingen, maar vertel ook eens wat je in het weekeinde doet, waar jij je druk over maakt, of waarvan je blij wordt. Het maakt je account menselijk. En mensen werken nu eenmaal nog steeds het liefst met mensen. Echte mensen met menselijke emoties.

3. Snap de slapeloze nachten. Wil je echt succesvol worden op sociale media? Dan moet je begrijpen waar jouw klant wakker van ligt. Waar maakt hij zich zorgen over? Voor welke problemen wil ze graag betalen, zodat ze er nooit meer last van heeft? Dat is dus wat jij met jouw bedrijf oplost. Daarover wil jouw klanten lezen op sociale media. Vertel dus niet ‘onze visie op de wereld’, maar laat zien dat jij die slapeloze nachten oplost. Laat zien dat je er bent, laat zien waarvoor jij er bent.

4. Praat terug. Mensen doen graag zaken met mensen. Maar alleen met mensen waarbij ze zich begrepen voelen. Ga dus niet alleen zenden (en zeker niet van die anonieme geautomatiseerde berichtjes). Ga ook luisteren. Stel vragen, of geef antwoord op vragen van anderen. Zo leg je contact en maak je snel online vrienden. Mensen die je kennen en vertrouwen. Die graag met je praten. Die daarna graag met je willen gaan werken.

5. Deel goede informatie. Sociale media gaat niet alleen over jou, maar ook over de informatie die jij te delen hebt. Wijs je klanten op relevante boeken, goede artikelen of mooie verhalen. Vertel niet alleen over jezelf, maar wees voor je klanten een filter dat hen wijst op alles wat de moeite waard is. Weet te focussen en deel vooral informatie die voor het probleem van jouw klanten relevant is. Wees gul met informatie: kennis kun je nooit kwijtraken door haar te delen, maar ze zal zich juist vermenigvuldigen.

6. Citeer geen goeroe. Sociale media staan vol van de oneliners. Of ze nu van Einstein zijn, van een spirituele goeroe, of van jezelf: ze zijn meestal nietszeggend. Je laat er niet mee zien dat je wijs bent, je laat zien dat je niets te zeggen hebt. Zeker als je timeline er halfvol mee staat. Maar hoe moet het dan wel? Eenvoudig: “niets is zo praktisch als een goede theorie” zei Kurt Lewin al in 1969. Kom dus met goede tips waar je klant in de praktijk wat aan heeft. Om zijn problemen op te lossen. Om zijn slapeloze nachten te verhelpen. Zulke praktische tips zijn altijd welkom. Maar goeroes citeren? Niet doen (behalve natuurlijk als het gaat om Kurt Lewin).

Een levendig account? Dat kun jij ook

Zakelijk actief zijn op sociale media? Dat kan best. Het is nergens voor nodig om je account te laten verstoffen. Met de goede aanpak kan elke ondernemer een levendig account op sociale media hebben. Dat kun jij ook. Zodat je niet meer alleen je nichtje volgt, maar je nichtje straks vol ontzag naar jouw account kijkt: “Respect, wat heb jij veel volgers!”



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. @EsterDelissen zegt

    2 november 2013 om 00:33

    “Een levendig account op sociale media? Zo pak je dat aan” http://t.co/L56BsnfOoW

    Beantwoorden
  2. @JolandaBenninga zegt

    3 november 2013 om 10:22

    Hoe zorg je voor een levendig account met volop volgers? via @EllenFaxion

    http://t.co/09tUOPH38j

    Beantwoorden
  3. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    3 november 2013 om 16:15

    “Deel goede informatie en citeer geen goeroe…” – http://t.co/QqUVwb9vv7 van @EllenFaxion

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.