Giechelend staat het groepje tienermeisjes op straat. Ze hebben zich op hun allerbest gekleed, voor het schoolfeest. Alles is uit de kast gehaald om er vanavond onweerstaanbaar uit te zien. In de ogen van een 14-jarige. Als de meiden naar binnen gaan, wiebelen en wankelen ze op hun te hoge hakken. Een groepje jongens kijkt toe en doet de wankele stapjes na, achter hun rug. Zonder dat de meiden het zien. Eén van de meiden loopt er monter achteraan. Op sneakers. Ze ziet wat de jongens doen en grijnst naar ze. Dan draait ze zich om en loopt met de andere meiden mee naar binnen.
De meiden denken dat ze het doen zoals het hoort: make up, hoge hakken. Zo willen ze onweerstaanbaar zijn, de allerleukste jongens krijgen. Maar ondertussen staan de jongens te lachen. Ze prikken direct door de plastic-fantastic-vertoning heen.
Maak jij de fout van de pubermeisjes?
Wij lachen om de pubermeiden die zich uitsloven met oppervlakkige ideeën over hoe-het-hoort om aantrekkelijk te zijn. Maar veel zelfstandigen of ondernemers maken dezelfde fout. Ook wij willen immers aantrekkelijk zijn: de allerleukste klanten krijgen. Teveel ondernemers gaan zich daarvoor op een verkeerde manier uitsloven. Net zoals de tienermeiden. Ze volgen de oppervlakkige regeltjes. Ze spammen je met hun saaie marketing, vallen je lastig met opdringerige verkooppraatjes, praten vooral over hoe geweldig ze zelf zijn. Zo zullen die allerleukste klanten toch vanzelf wel volgen?
In de loop van de feestavond krijgen de tienermeiden het zwaar. Met hun hoge hakken en voeten vol blaren zitten ze moedeloos aan de kant van de dansvloer. Terwijl dat ene meisje, die in een vlotte spijkerbroek op sneakers, lekker staat te swingen. Met de allerleukste jongens
De magie van mooie marketing
Zo gaat het ook met je marketing. Volg je de regeltjes ‘omdat het zo hoort’, maar doe je dingen die niet bij je passen? Doe je marketing tegen je zin? Dan ga je blaren krijgen. Je werkt tegen je zin. Mist inspiratie. Je werk wordt werken. Zweten. Zwoegen. Je raakt de flow kwijt. De sprankeling waarmee je ooit begon. Zo zul je nooit de allerleukste klanten op je afkrijgen. Klanten voelen namelijk of je marketing echt is. Of jij echt bent. Dat is de magie van mooie marketing.
Zichtbaar zijn in de jungle
Natuurlijk moet je jezelf aantrekkelijk presenteren. Moet je laten zien wat je in huis hebt. Wat je voor je klanten kunt betekenen, hoe je hun problemen oplost. Moet je kraakheldere producten aanbieden met een mooie prijs. Vergis je niet: de jungle van het schoolfeest is keihard. Op muurbloempjes zit niemand te wachten. Niet op het schoolfeest en niet in de jungle van het ondernemers-feest. Je moet zichtbaar zijn. Maar wel op jouw manier. Leer wat bij je past. Laat je helpen en leer om jezelf en je bedrijf zichtbaar te maken. Op een sympathieke manier. Op jouw manier.
Marketing gaat niet om snelle trucs en platte regeltjes. Marketing gaat om onweerstaanbaar zijn. Omdat je jezelf bent. De allerleukste versie van jezelf. Omdat je zichtbaar bent. Omdat je boven jezelf uitstijgt. Zoals dat ene meisje op de dansvloer, dat uitgelaten op haar sneakers de show steelt. Drie keer raden wie er op het schoolfeest met de allerleukste jongen naar huis gaat?
En… drie keer raden welke ondernemer de allerleukste klanten krijgt!
@OnlineMarketeer zegt
True @sonjavanvuren: Marketing op standaard hoge hakken? Nee dus! > @EllenFaxion: Maak jij de fout van pubermeisjes? http://t.co/0VuUy8THrf
Ruth Rottiné (@ruthrottine) zegt
Maak jij de fout van de pubermeisjes? #marketing http://t.co/9GHZfwiYba via @@EllenFaxion
Aartjan van Erkel (@Aartjan) zegt
Maak jij de fout van de pubermeisjes? http://t.co/VGezo7bzQi Goede metafoor over ondernemen van @EllenFaxion
Aartjan zegt
Goede metafoor over ondernemen Ellen, leuk gevonden en ik ben het er 100% mee eens.
Volgens mij was jij trouwens toen je 14 was ook al dat meisje op die sneakers op de dansvloer, of niet? 🙂
Ellen de Lange-Ros zegt
Haha, je kent me goed! Ik kan verklappen dat ik altijd leuke vriendjes heb gehad. 🙂
@EefHermans zegt
Goede vergelijking: ‘pubermeisjes en ondernemers’ – http://t.co/a2A4a13vQE door @EllenFaxion (via @Dagnespresso)
Fenny Brandsma (@tekstpaleis) zegt
Mooi, aansprekend blog van @ellenfaxion over marketing: http://t.co/dl8DMqk65C. Ik droeg als puber nooit hakken, laat staan een galajurk…
Franta Wildmann Gorisse zegt
Origineel & to the point !
Waar zijn mijn sneakers !
Maud Ebbekink zegt
Bedankt voor het delen van dit inzicht, Ellen. Zet me als ondernemer weer even aan het denken. En het bevestigt mijn keuze dat ik lekker op mijn sneakers blijf lopen (letterlijk en figuurlijk) 🙂
@gijsheerkens zegt
Maak jij de fout van de pubermeisjes? http://t.co/l0konZXucg door @EllenFaxion