Na mijn lezing komt Bart op mij af. Een frons in zijn voorhoofd. Dan spreekt hij me aan: “Dus jij zegt dat Facebook gevaarlijk is?” Ik knik. Bart gaat door: “Denk jij echt dat ik mijn geld beter anders had kunnen investeren?” Ik knik opnieuw. Bart zucht. Hij slaat even met zijn hand op een tafel. Dan zegt hij kort: “Waarom heeft niemand me dat eerder verteld! Waarom heb ik dan zoveel geld aan Facebook-campagnes verstookt?! Als ik dit eerder had geweten…!”
Ik kom veel ondernemers tegen zoals Bart. Ze zijn slim en bijdehand. Willen groeien met hun bedrijf en proberen van alles uit. Zoals adverteren op Facebook. Dat is eerst even wennen: moet je kiezen voor een veiling of een vast bedrag, hoe stel je een doelgroep in? Maar met wat goede wil kom je daar nog wel uit. Dan komt het spannende deel: het instellen van een budget. Met een klein bedrag lijkt het veilig om te beginnen. Al snel zie je resultaten: extra likes van je zakelijke pagina, meer vrienden. Dat lijkt geweldig en smaakt naar meer. Je gaat snel opnieuw een campagne doen, om het effect te vergroten.
Door te adverteren op Facebook, zwem je in een fuik
Wat veel ondernemers niet zien, is dat ze door te adverteren op Facebook in een fuik terecht komen. Want adverteren op Facebook heeft een aantal enorme nadelen. Zaken die Bart niet wist. Omdat niemand het hem had verteld. Zo spendeerde hij veel geld op Facebook, waar hij met zijn bedrijf weinig mee opschiet.
Wat deed Bart fout? En wat had hij anders moeten doen?
Adverteren op Facebook? Pas op!
Adverteren op Facebook lijkt ideaal. Het is relatief eenvoudig om een bericht te boosten, zodat je meer mensen bereikt. Of je plaatst zo’n kleine eenvoudige advertentie waarmee je extra mensen bereikt. Mensen die misschien je pagina gaan liken, die misschien je vriend worden. Zodat je je fans op Facebook uitbreidt.
Voor veel ondernemers is dat uitzicht voldoende om even een paar tientjes te spenderen voor het boosten van een bericht of het plaatsen van een ad. De grote vraag die je jezelf echter moet stellen is: wat is daarvan het echte rendement? Vaak is het heel beperkt en kun je je geld slimmer besteden. Maar er zijn bovendien een paar grote nadelen aan zulke advertenties verbonden. Nadelen die veel ondernemers niet kennen.
De onbekende nadelen van adverteren op Facebook
Een groot nadeel van Facebook is dat het je berichten niét aan al je fans en volgers laat zien. Ook al hebben mensen aangegeven dat ze je pagina leuk vinden, dan zien ze lang niet alle berichten van jou. Niet omdat ze niet online zijn, maar gewoon omdat Facebook beslist om niet al jouw berichten in hun tijdslijn te tonen. Daarin werkt Facebook radicaal anders dan bijvoorbeeld Twitter. Lang niet al je fans zien namelijk jouw berichtje. Dat heeft grote nadelen als het gaat om adverteren en het opbouwen van een fanclub via Facebook.
Ben jij in de Facebook-fuik terecht gekomen?
Heb jij met adverteren tegen een flink budget op Facebook straks een leuk bereik van 1.000 fans opgebouwd? Dan is de kans groot dat Facebook je berichtje maar aan 200 van jouw fans laat zien (of nog minder). Wil je toch al die 1.000 fans bereiken, dan zit er maar één ding op: Facebook opnieuw betalen, om je bericht te boosten.
Werk je op deze manier, dan ben je in de fuik-van-Facebook terecht gekomen. Je hebt een grote schare fans, maar je kunt ze niet direct bereiken met je berichten. Daarvoor moet je Facebook steeds opnieuw betalen. Het is iets wat de meeste ondernemers niet weten, maar wat doelbewust door Facebook in haar strategie is opgenomen.
Het kan slimmer
Een beetje boos kijkt Bart me aan: “Als ik dat eerder had geweten, had ik nooit zoveel geld besteed aan het opbouwen van fans via Facebook. Je hebt gelijk: nu moet ik blijven betalen.” Hij fronst even en neemt een slok van zijn drankje. Dan kijkt hij me aan: “Kan dat nou niet anders? Moet ik dan helemaal niets meer met Facebook doen?” Ik stel hem gerust: “Natuurlijk kun je Facebook wel inzetten voor jouw bedrijf. Je moet het alleen net even anders aanpakken.” Bart zet zijn drankje aan de kant, pakt zijn opschrijfboekje van de tafel en pakt een pen: “Vertel, hoe moet ik het dan wel doen?” Ik kan Bart gerust stellen. Met een paar kleine aanpassingen in zijn advertentie gaat hij wél echt bouwen aan een fanclub. Een echte fanclub, zonder fuik. Voortaan betaalt hij Facebook, maar kan hij ook direct zelf contact opnemen met de fans die hij zo aantrekt. Zo bouwt hij slim aan het uitbreiden van zijn bedrijf, zonder dat hij steeds weer geld spendeert aan Facebook.
@kimvdb_online zegt
De fuik van Facebook die veel ondernemers niet kennen http://t.co/qWOHnGG2Nu
@podiumbouwer zegt
Door te adverteren op facebook zwem je in een fuik! Aldus @EllenFaxion http://t.co/zVbchyn7aK