• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Bedrijf groeien / De fuik van Facebook die veel ondernemers niet kennen

De fuik van Facebook die veel ondernemers niet kennen

Bedrijf groeien, Facebook voor je bedrijf, Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Marketing, Ondernemen, Online marketing, ZZP-tips

door Ellen de Lange-Ros

Facebook klantkennis klant leren kennenNa mijn lezing komt Bart op mij af. Een frons in zijn voorhoofd. Dan spreekt hij me aan: “Dus jij zegt dat Facebook gevaarlijk is?” Ik knik. Bart gaat door: “Denk jij echt dat ik mijn geld beter anders had kunnen investeren?” Ik knik opnieuw. Bart zucht. Hij slaat even met zijn hand op een tafel. Dan zegt hij kort: “Waarom heeft niemand me dat eerder verteld! Waarom heb ik dan zoveel geld aan Facebook-campagnes verstookt?! Als ik dit eerder had geweten…!”

Ik kom veel ondernemers tegen zoals Bart. Ze zijn slim en bijdehand. Willen groeien met hun bedrijf en proberen van alles uit. Zoals adverteren op Facebook. Dat is eerst even wennen: moet je kiezen voor een veiling of een vast bedrag, hoe stel je een doelgroep in? Maar met wat goede wil kom je daar nog wel uit. Dan komt het spannende deel: het instellen van een budget. Met een klein bedrag lijkt het veilig om te beginnen. Al snel zie je resultaten: extra likes van je zakelijke pagina, meer vrienden. Dat lijkt geweldig en smaakt naar meer. Je gaat snel opnieuw een campagne doen, om het effect te vergroten.

Door te adverteren op Facebook, zwem je in een fuik

Wat veel ondernemers niet zien, is dat ze door te adverteren op Facebook in een fuik terecht komen. Want adverteren op Facebook heeft een aantal enorme nadelen. Zaken die Bart niet wist. Omdat niemand het hem had verteld. Zo spendeerde hij veel geld op Facebook, waar hij met zijn bedrijf weinig mee opschiet.

Wat deed Bart fout? En wat had hij anders moeten doen?

Adverteren op Facebook? Pas op!

Adverteren op Facebook lijkt ideaal. Het is relatief eenvoudig om een bericht te boosten, zodat je meer mensen bereikt. Of je plaatst zo’n kleine eenvoudige advertentie waarmee je extra mensen bereikt. Mensen die misschien je pagina gaan liken, die misschien je vriend worden. Zodat je je fans op Facebook uitbreidt.

Voor veel ondernemers is dat uitzicht voldoende om even een paar tientjes te spenderen voor het boosten van een bericht of het plaatsen van een ad. De grote vraag die je jezelf echter moet stellen is: wat is daarvan het echte rendement? Vaak is het heel beperkt en kun je je geld slimmer besteden. Maar er zijn bovendien een paar grote nadelen aan zulke advertenties verbonden. Nadelen die veel ondernemers niet kennen.

De onbekende nadelen van adverteren op Facebook

Een groot nadeel van Facebook is dat het je berichten niét aan al je fans en volgers laat zien. Ook al hebben mensen aangegeven dat ze je pagina leuk vinden, dan zien ze lang niet alle berichten van jou. Niet omdat ze niet online zijn, maar gewoon omdat Facebook beslist om niet al jouw berichten in hun tijdslijn te tonen. Daarin werkt Facebook radicaal anders dan bijvoorbeeld Twitter. Lang niet al je fans zien namelijk jouw berichtje. Dat heeft grote nadelen als het gaat om adverteren en het opbouwen van een fanclub via Facebook.

Ben jij in de Facebook-fuik terecht gekomen?

Heb jij met adverteren tegen een flink budget op Facebook straks een leuk bereik van 1.000 fans opgebouwd? Dan is de kans groot dat Facebook je berichtje maar aan 200 van jouw fans laat zien (of nog minder). Wil je toch al die 1.000 fans bereiken, dan zit er maar één ding op: Facebook opnieuw betalen, om je bericht te boosten.

Werk je op deze manier, dan ben je in de fuik-van-Facebook terecht gekomen. Je hebt een grote schare fans, maar je kunt ze niet direct bereiken met je berichten. Daarvoor moet je Facebook steeds opnieuw betalen. Het is iets wat de meeste ondernemers niet weten, maar wat doelbewust door Facebook in haar strategie is opgenomen.

Het kan slimmer

Een beetje boos kijkt Bart me aan: “Als ik dat eerder had geweten, had ik nooit zoveel geld besteed aan het opbouwen van fans via Facebook. Je hebt gelijk: nu moet ik blijven betalen.” Hij fronst even en neemt een slok van zijn drankje. Dan kijkt hij me aan: “Kan dat nou niet anders? Moet ik dan helemaal niets meer met Facebook doen?” Ik stel hem gerust: “Natuurlijk kun je Facebook wel inzetten voor jouw bedrijf. Je moet het alleen net even anders aanpakken.” Bart zet zijn drankje aan de kant, pakt zijn opschrijfboekje van de tafel en pakt een pen: “Vertel, hoe moet ik het dan wel doen?” Ik kan Bart gerust stellen. Met een paar kleine aanpassingen in zijn advertentie gaat hij wél echt bouwen aan een fanclub. Een echte fanclub, zonder fuik. Voortaan betaalt hij Facebook, maar kan hij ook direct zelf contact opnemen met de fans die hij zo aantrekt. Zo bouwt hij slim aan het uitbreiden van zijn bedrijf, zonder dat hij steeds weer geld spendeert aan Facebook.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. @kimvdb_online zegt

    10 oktober 2014 om 08:50

    De fuik van Facebook die veel ondernemers niet kennen http://t.co/qWOHnGG2Nu

    Beantwoorden
  2. @podiumbouwer zegt

    14 oktober 2014 om 09:27

    Door te adverteren op facebook zwem je in een fuik! Aldus @EllenFaxion http://t.co/zVbchyn7aK

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.