Enthousiast loopt Erik rond op het event. Overal zijn ondernemers. Iedereen heeft mooie plannen. Wat een sfeer, wat een energie! Vanaf het podium zijn volop tips gedeeld. De spreker vertelde. Hoe hij een aantal jaren geleden, net als Erik, worstelde om zijn bedrijf van de grond te krijgen. Nu is hij succesvol, staat hij voor een grote zaal vol mensen. Erik kreeg er kippenvel van. Hij weet zeker: dit wil hij ook. Dit kán hij ook! Hij wil net zo groot en succesvol worden.
Hoe harder je werkt, hoe minder er lukt…
Er zijn veel ondernemers zoals Erik. Vol enthousiasme bezoeken ze events over ondernemen. Ze zien anderen aan het werk. Mensen die al een jarenlang bezig zijn. Die voor volle zalen staan. Dat willen ze ook! Maar dan komt er de teleurstelling: een eerste workshop trekt amper bezoek. Marketing levert weinig op. Hoe harder je werkt, hoe minder er van de grond lijkt te komen. Hoe kan dat nou?
Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers worstelen. Een schrikbarend grote groep zelfstandigen blijkt amper genoeg te verdienen om van te leven. Vergis je niet: daaronder zijn ook hoogopgeleide mensen die jarenlang een goede baan hadden. Toch lukt het hen maar niet om als zelfstandige voldoende klanten te krijgen. Wat ze ook proberen: klanten blijven weg.
Ontspannen je geld verdienen? Dat kun jij ook!
Maar het kan wel. Er zijn ook zzp-ers die uitermate goed draaien. Die zonder veel personeel tonnen omzet maken. Die ontspannen hun geld verdienen, zonder lange uren buffelen. Sterker nog: dat kun jij ook!
Veel zelfstandigen kunnen veel succesvoller worden met hun bedrijf. Maar dan moet je wel de goede dingen doen. Dit is voor jou de weg naar een rijke toekomst met je bedrijf:
Kijk niet naar succesvolle anderen
1. Kijk niet naar succesvolle anderen. Vergis je niet: succesvolle ondernemers zijn met hun bedrijf vaak al een aantal stappen verder dan jij. Ze hebben al een gedegen basis en bouwen daar op voort. De dingen die zij doen, passen bij de groeifase van hun bedrijf. Dat is waarschijnlijk niet de groeifase van jouw bedrijf. Het klinkt raar, maar jij moet dus niét kopiëren wat zij doen. Het is alsof je de moves van een acrobaat wilt nadoen als je net je eerste koprol maakt: niet handig en het kan zelfs levensgevaarlijk zijn.
Doe het rustig aan
2. Doe het rustig aan. Natuurlijk zit je direct vol ambities. Misschien wil je de hele wereld bereiken, groot groeien. Maar juist dan is het handig om klein te beginnen. Maak een werkend concept. Verkoop een eerste product. Zorg voor een kleine groep enthousiaste fans. Heb je dat op orde? Dan ga je nadenken over schaalgrootte en doorgroeien. Veel ondernemers vergeten die belangrijke eerste fase. Ze willen direct groot zijn, zonder een gedegen basis. Dat is als het bouwen van een hoge toren zonder goede fundering. Laten we eerlijk zijn: een scheve toren in Pisa is schattig, maar op zo’n verzakking zit jij niet te wachten met je bedrijf.
Maak volop fouten
3. Maak volop fouten. Ondernemers zijn zelden direct succesvol. Veel grote ondernemers kunnen je smakelijk vertellen over hun eerste bedrijfjes. Van een platenhandeltje tot het doen van marktonderzoek. Iedereen is ergens begonnen. Wat opvalt bij grote ondernemers, is dat ze na een eerste begin vaak doorgroeien naar iets anders. Toch was dat eerste begin nodig. Om te leren, om te ervaren waar je echt goed in bent. Om te ontdekken waar markt in is. Blijf niet te lang piekeren over dat briljante concept, of je eerste klanten. Het hoeft niet in één keer perfect. Ga aan de slag. Ga ondernemen, ga verkopen, ga het doén. Ontdek waarmee jij geld kunt maken en wie daar graag voor wil betalen. Ontdek wat niet werkt, waar je je aan ergert. Wat je anders wilt. Zo ga je stap voor stap op weg naar het ideale bedrijf. Word je steeds beter, groei je groter. Dat kan elke succesvolle ondernemer beamen: de weg naar succes zit vol onverwachtse zijwegen. Je eerste bedrijfsconcept is zelden je laatste.
Hoe hij succesvol wordt? Dat weet hij nog niet
Enthousiast komt Erik weer thuis van dat grote event van die succesvolle ondernemer. Hij weet het zeker: hij gaat net zo succesvol worden. Misschien niet dit jaar. Dat hoeft ook niet. Hij gaat stap voor stap aan de slag. Mensen helpen, ontdekken waar markt voor is, zijn vaardigheden als ondernemer vergroten. Hulp vragen, trainingen volgen, een goede coach inhuren. Want hij weet het zeker: hij gaat een grote ondernemer worden. Hoe? Dat weet hij nog niet. Maar één ding weet hij zeker: dat gaat hij leren. En daar gaat hij vandaag mee beginnen.
@LijfenLijn zegt
RT @EllenFaxion: De 3 redenen waarom je niet van succesvolle ondernemers leert. https://t.co/ep2k62qgEi
Hessel Frings (@helanus) zegt
Waarom je niet van succesvolle ondernemers leert https://t.co/TeB0JEc2nr via EllenFaxion
Stefaan Oyen (@StefaanOyen) zegt
Waarom je niet van succesvolle ondernemers leert: knap artikel! https://t.co/CNlFYqbOpW
Ingrid zegt
Dank voor je bemoedigend artikel, Ellen! Zonder vallen leer je nooit opstaan. zonder weerstand word je niet sterk. En inzichten van een ander zijn pas de jouwe als je ze volledig kunt ervaren. Hooguit kun je oefenen met aangereikte tips en trics, maar vooral via je eigen pad.
Marijke zegt
Goed dat je hierover schrijft Ellen! In een aantal opzichten ook heel herkenbaar. soms kun je plotseling heel hoog vliegen, daarna komt toch het werk aan de achterkant etc. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. En dan komt het erop aan om door te zetten!
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“1. Kijk niet naar succesvolle anderen.” https://t.co/bHjIZEVOvB @EllenFaxion