Ik herinner me de ochtend nog goed: dinsdag 17 juli 2012. We waren de avond ervoor laat aangekomen in het engelse Kent.
Terwijl ik ging zitten, vroeg ik me al af waar ik in aan was begonnen. Ik gaapte en wreef de slaap uit mijn ogen. Mijn man en zoons lag nog lekker in hun warme bed. De zomervakantie was net begonnen. Ik schoof in alle vroegte achter het wankele tafeltje op die koude camping in Canterbury. Waar was ik mee bezig?
Een paar weken later deed ik, een paar campings verder, nog steeds elke ochtend hetzelfde: in alle vroegte opstaan. De kou negeren. Aan de slag.
En een paar maanden later was daar het resultaat: ik had mijn eerste boek geschreven ‘Een zaak van fans’.
Succes
De rest is geschiedenis. Het boek werd enthousiast ontvangen. Ik bracht het zelf uit en het bereikte relatief eenvoudig de top-100 bij managementboek.nl. Ik kreeg uitnodigingen om te spreken en plots kwamen mensen uit binnen- en buitenland op me af die het boek hadden gelezen en graag verder met me wilden werken.
De verrassende neven-effecten van mijn boek
Dat smaakte naar meer! Dus kwam er meer. In de zomers van 2013, 2014 en 2015 schreef ik weer een boek, waarmee de zaak-van-serie inmiddels uit vier delen bestaat.
Waarom kwamen die boeken er? Niet alleen omdat het eerste boek een succes was. Het schrijven van een boek bleek verrassende neven-effecten te hebben die ik vooraf niet had kunnen bedenken.
Dit ontdekte ik:
1. Werken in je vakantie is leuk. Sterker nog: ik vond de vakanties waarin ik voor dag en dauw opstond om aan mijn boek te werken de allerleukste. Ik kon creatief aan de slag, had de tijd en mijn hoofd zat in die weken niet vol met allerlei werk-beslommeringen.
De vakantie gaf me de ruimte om creatief te scheppen. Geweldig. Het was voor mij de ultieme vorm van zacht werken. Waar ik prompt een volgend boek over schreef.
2. Vakantie is leuker als je werkt. Voorheen wilde ik op vakantie altijd van alles: stadjes bekijken, interessante dingen doen. Toen ik ging schrijven, werden mijn vakanties anders. Ik had ’s ochtends om 10 uur meestal mijn schrijfwerk af. Dan had ik rust in mijn hoofd om lekker te niksen en om met mijn jongens leuke dingen te doen.
Ik ontdekte: ik vind vakantie leuker als ik elke dag én iets creatiefs doe en daarnaast vrij ben. Ik kreeg er meer energie van, dan van wekenlang niksen. Daar werd ik maar lamlendig van. Dan verveelde ik me stiekem vaak.
3. Je krijgt leukere klanten dankzij je boek. Door mijn boek, werd mijn expertise en visie veel zichtbaarder. Mijn boek viel in de smaak bij een specifieke groep mensen: mijn fanclub. Het was geweldig om later met die mensen te gaan werken. Het waren vaak mijn klanten met de beste resultaten, die het leukst waren om mee samen te werken. Het boek zorgde ervoor dat ik leukere klanten kreeg, die ook nog eens grotere stappen gingen zetten.
4. Trek je niets aan van uitgevers. Het vinden van een uitgever voor mijn boek leek lastig, omdat het concept zo anders was: een managementboek én een roman? Lastig voor uitgevers. Maar dankzij alle mogelijkheden van online marketing en printing-on-demand kon ik eenvoudig zelf mijn boek uitbrengen. En er een succes van maken. Ik ontdekte: als ondernemer heb je echt geen uitgever nodig om je boek uit te brengen. Je kunt het best zelf.
Bovendien: zelf je boek uitbrengen geeft je onverwachts veel vrijheid en mogelijkheden. Zo krijg ik nu een aanvraag van een mogelijke zakelijke partner in Australië. Wellicht ga ik mijn boek wereldwijd uitbrengen, in het engels. Dan is er geen uitgever die moeilijk doet over internationale rechten. Die heb ik namelijk lekker zelf.
5. Help andere met je eigen reis. Toen mijn boek ging lopen, kreeg ik al snel vragen van mijn klanten. Hoe of ik dat had gedaan, met dat boek. Of ik ze meer kon vertellen. Dat deed ik natuurlijk. Niet in een uurtje koffiedrinken. Want ik had veel teveel te vertellen over hoe je als ondernemer een boek schrijft. Daar had ik uren voor nodig.
Dus nam ik het op. In een complete webinar-serie over het succesvol uitbrengen van je eigen boek: BoekSucces. Inmiddels hebben veel andere ondernemers hun boek ook uitgebracht, met de tips van BoekSucces. Van elke ondernemer-auteur heb ik het boek aangeschaft; het is een rij boeken in mijn kast, waar ik nog elke keer blij van wordt als ik ze zie.
Wat wordt jouw reis?
Die vakantie gaf me een wijze les: ga je eigen weg, volg je passie. Vind uit hoe dingen werken. En help daarna anderen, die dezelfde mooie weg willen gaan. Zo kun je met jouw reis veel andere mensen blij maken.
Op die koude dinsdagochtend in Canterbury begon een reis die mijn leven en dat van veel andere mensen zou gaan veranderen. Sta de komende vakantie eens stil bij jouw dromen. Welke reis kun jij maken?
tineke rensen zegt
Hallo Ellen,
Ik heb precies hetzelfde ervaren bij het schrijven van mijn boek. Mijn boek kwam er niet in 1 vakantie ik had er 4 vakanties voor nodig, mijn gezin heeft er nauwelijks last van gehad.
Het voelde niet als werken en toen kende ik jouw zacht werken programma nog niet eens.
Wat ook mooi was, was dat zodra ik ging zitten en begon te schrijven kwam de stoom woorden vanzelf op gang.
het was wonderlijk om te ervaren en mijn zelfvertrouwen groeide met de dag dat het goede contentst werd want ik wist zo enorm veel bleek toen ik daar zat te schijven.
.
Jouw programma boeksucces heeft me met name geholpen in het versterken van de overtuiging dat ik mijn boek zelf uit moest geven en jouw printing on demand service daar heb ik ook gebruik van gemaakt.
Ik ben er nog steeds blij mee, iedere keer als ik weer boeken bestel.
Het is zo enorm simpel en ook voor een heel interessante prijs.
Ook jouw idee hoe je aan een goede redacteur komt daar heb ik gebruik van gemaakt.
Dus al met al heeft het me vooral veel geholpen nadat ik klaar was het schrijven en de volgende fase begon.
Jeanette de Haas (@JeanettedeHaas) zegt
Wat ik ontdekte in mijn allerleukste vakantie https://t.co/dUZojGyVhz via @EllenFaxion