Houd je ervan om in de spotlights te staan en geef je graag minimaal een paar honderd euro of meer uit aan een professionele fotograaf? Doe dan vooral fotoshoots. Hou je daar niet van? Besef dan dat een fotoshoot helemaal niet nodig is, om een succesvol bedrijf op te zetten. Het kan ook anders.
In mijn bedrijf trek ik vooral klanten met mijn verhalen, artikelen en boeken. Dat is louterend voor mijn egootje: mijn fans blijken mijn schrijfsels vele malen interessanter te vinden dan mijn gezicht. Komt dat even goed uit. Want ik hou namelijk wél van volop schrijven, maar een fotoshoot vind ik niet interessant.
Doe ik nooit een fotoshoot? Natuurlijk wel. Eens in de vier jaren bel ik mijn buurman Hein, die professionele foto’s maakt. We gaan samen een dagdeel op stap en ik neem een paar setjes kleren mee. Na ons dagje krijg ik een setje van zo’n 20 prachtige foto’s. Die gebruik ik jarenlang op mijn website en sociale media. Totdat mijn rimpels zoveel meer zijn geworden en mijn haar zoveel langer of korter, dat het tijd is voor een nieuwe sessie met Hein.
Wat laat ik zien op sociale media, als ik niet veel professionele foto’s van mezelf heb? Nou, alles wat mij interesseert: mijn natte blote voeten na een rondje barefoot running, die grote courgette uit mijn tuin-kantoor, of dat prachtige bos waar ik met een ondernemer een coachingssessie doe. Wat opvalt op die foto’s, is dat ze zijn gemaakt vanuit mijn perspectief, over wat mij interesseert, maar dat ik er zelf niet opsta. Zulke foto’s vind ik leuk en maak ik moeiteloos en eindeloos. Juist dankzij die blije energie zijn mijn sociale media-accounts na meer dan tien jaren nog steeds springlevend.
Moet jij het ook zo doen? Natuurlijk niet. Kies wat bij jou past en besef dat investeren in zichtbaarheid niet hoeft te gaan om een fotoshoot of andere dingen die niet bij je passen. Zichtbaar zijn kan op allerlei manieren. Ook met natte blote voeten of courgettes. Doe het op jouw manier.
Check voor jezelf: Hoe kun jij online meer zichtbaar worden zonder professionele fotoshoot? Welke berichten, boodschappen of beelden zouden jouw fans leuk vinden om van je te lezen, zonder dat je zelf in beeld bent?
Marijke zegt
Het viel mij op dat je in video’s de sheets “het woord” liet doen. Een hele verademing, als je het mij vraagt
met vr groet
Marijke Marcelis
Ellen de Lange-Ros zegt
Haha, daar heb je een goed punt. In mijn webinars laat ik ook veel liever mijn verhaal zien dan mezelf. Eigenlijk vind ik dat gewoon het belangrijkste: dat mijn verhalen mensen bereiken en inspireren.
Dat is niet omdat ik bescheiden ben of onzichtbaar wil zijn (ik rijd wel in een opvallende auto). Het is vooral omdat ik mijn verhalen zoveel interessanter vind dan mijzelf.
En ja, dan kun je ook ‘de sheets het woord laten doen’. Goed gezien van je!