Met een bezem is ze druk in de weer op haar stoepje. De altijd-drukke-buurvrouw. Ze veegt onzichtbare stofjes weg, sopt de ramen, wast de gordijnen, plukt onkruid tussen de tegels vandaan. Druk-druk-druk. Met schoonmaken, poetsen. In controle blijven. Druk zijn.
Ondertussen zit buurman op een krukje in de voortuin. Biertje in de hand, knipogend naar die jonge vrouw van de overkant. Buurvrouw ziet het niet. Ze is aan het soppen en vegen. Zag ze het maar wel. Kijk ze maar eens op van die kleine corveetjes, om te zien wat er écht aan de hand is in haar leven. Had ze maar oog gehad voor de grote dingen. Een paar maanden later is het te laat. Dan verlaat buurman haar huis. Definitief. Ze gaan scheiden.
Bij ondernemers gaat het soms net zoals bij mijn altijd-drukke-buurvrouw. Je kent ze vast wel. Van die altijd-drukke-ondernemers. Van die 1.000-dingen-doekjes, die alles zelf doen. Niet alleen de gesprekken met klanten, maar ook het uittypen van de offerte, het versturen van de factuur. Het bijhouden van de boekhouding en het doen van de belastingaangifte. Alles doen ze zelf. Altijd druk. Druk-druk-druk.
Zulke ondernemers zijn zo druk met de kleine dingen in hun bedrijf, dat ze de grote dingen niet meer zien. Niet meer zien dat ze structureel te lage prijzen vragen. Dat ze wel druk zijn maar nog steeds te weinig verdienen. Dat ze teveel worstel-klanten hebben met zeur-trajecten. Ze zijn zo druk met kleine dingen, dat ze de grote dingen vergeten. Zoals die echt leuke klant zoeken waar ze het verschil kunnen maken. Tijd maken voor training en zichzelf ontwikkelen? Echt goede marketing doen? Het komt er niet van. Te druk. Altijd.
Wil je serieus werk maken van je bedrijf? Dan is het belangrijk om niet harder te werken, maar slimmer. Niet steeds bezig te zijn met kleine klusjes, maar te focussen op waar het echt om gaat. Om elke week en elke dag te weten wat dat ene grote project is waar je aandacht naar toe gaat. Om elke dag weer te beginnen met dat allerbelangrijkste. Om er tijd voor vrij te maken. Zodat je niet in de avond zuchtend op de bank ploft, om na een dag van druk-druk-druk te merken dat je weer niet aan de grote dingen bent toegekomen.
Wil je serieus werk maken van je bedrijf? Dan moet je niet harder gaan werken. Dan moet je zacht werken. Met focus. Met aandacht. Met tijd. Dan krijg je alle ruimte om te groeien. Ga met de bezem door al je corveetjes en focus op wat er echt toe doet. Hoe hard kan jouw bedrijf dan groeien?
@tekstpaleis zegt
Voor mij een goede spiegel. Misschien ook voor jou inspirerend? http://t.co/QzHIJG8o7N. Je richten op de kern. #tip #zzp
@Nu_ik zegt
Zeker #delen@MindPep: “Druk, druk, druk, altijd poetsen en kleine corveetaakjes doen”. Mooi artikel van @ellenfaxion http://t.co/f0QKcWuT7O“
@Dagnespresso zegt
‘Niet altijd maar drukdruk met die kleine klusjes maar focussen waar het echt omgaat’ – http://t.co/3A1HTkz7hI
Edwin Rosenquist zegt
Je hebt precies de WAARHEID vertelt. Werk NIET IN je bedrijf maar VOOR je bedrijf, Dat betekent dat je alle werkzaamheden uitbesteed aan goedkope arbeid krachten. Behalve KLANTEN ZOEKEN, klanten bedienen. Dus 100 % klanten , en nog eens klanten vinden. Dan doe je het BELANGRIJKSTE WERK zelf. Als je GEEN of weinig klanten hebt. Heb je GEEN OMZET. En daar gaat het om. JE FOCUS op klanten VINDEN en BEHOUDEN.
@SOSassistent zegt
De bezem van de buurvrouw http://t.co/F2NIwYosPI via @@EllenFaxion